Vraag & Antwoord

Handleiding

Algemeen

  • Waarom is Bioclub opgericht?
    Bioclub.nl is opgericht om biologisch boodschappen doen bereikbaar te maken voor meer mensen en zo biologische landbouw te stimuleren.
  • Hoeveel bespaar ik met Bioclub?
    Afhankelijk van wat je bestelt en met welke (biologische) supermarkt je het vergelijkt, kun je tot wel 25% besparen op je biologische boodschappen.
  • Voor wie is Bioclub geschikt?
    Samen biologische boodschappen is geschikt voor iedereen die een centrale plek beschikbaar heeft waar de boodschappen kunnen worden geleverd en verdeeld. Bijvoorbeeld: woongroepen, studentenhuizen, buren, collega's, sportclubs etc.
  • Hoe begin ik?
    Kijk of er al een Bioclub bij jou in de buurt is en vraag aan de beheerder van die club of je bij hen kan bestellen.
    Je kunt ook direct gratis en vrijblijvend een nieuwe club starten op www.bioclub.nl/starten.

Assortiment

  • Welke artikelen kan ik bestellen?
    Bioclub biedt het volledige assortiment van de leverancier. Dit zijn er ongeveer 5000 en omvatten o.a. verse groente, fruit, vlees, vis, maar ook lang houdbare droogwaren en ecologische schoonmaakmiddelen. Bekijk het assortiment.
  • Wat is biologisch?
    Biologische voeding is voedsel dat wordt geproduceerd met methoden die voldoen aan de normen van de biologische landbouw, die een ecologisch evenwicht en het behoud van biodiversiteit nastreeft. Biologische voeding wordt geproduceerd zonder het gebruik van kunstmest, chemische bestrijdingsmiddelen, genetische modificatie, groeihormonen of antibiotica. Biologische producten mogen geen kunstmatige toevoegingen bevatten. Ook wordt rekening gehouden met meer dierenwelzijn. Lees meer...
  • Waarom biologisch?
    Biologische boeren hebben over het algemeen meer oog voor dierenwelzijn en zorgen voor een gezondere aarde met een hogere biodiversiteit.
  • Wat zijn de keurmerken?
    o.a. Biologisch, EU Organic, EKO, Demeter, MSC, ASC, Fairtrade.
  • Ik heb een vraag over een specifiek artikel
    Voor vragen over specifieke artikelen kun je terecht bij de groothandel van jullie Bioclub: BD-Totaal of Udea.

Bestellen

  • Wat is er anders aan boodschappen doen bij een groothandel dan bij de supermarkt?
    • Je kan goedkopere bulkverpakkingen kopen en deze verdelen onder de Bioclubleden. Dat heet een split.
    • Je kunt de meeste producten ook in kleinere, normale verpakkingen kopen.
    • Je betaalt pas na levering van de producten
    • De prijs van producten kan per dag verschillen
    • Als het bestelde artikel niet leverbaar is, vervangt de groothandel het artikel met een vergelijkbaar product.
  • Wat is een split?
    Splits zijn artikelen die je samen met andere leden bestelt en verdeelt.

    Voorbeeld
    Van een doos met 6 potten pindakaas kun je een split maken.
    Jij bestelt 2 potten.
    Andere leden kunnen ook meedoen en potten bestellen.
    Als een split vol is, wordt het besteld en aan je bestelling toegevoegd.

  • Moet ik een minimumbedrag bestellen?
    Als je bestelt bij leverancier BD-Totaal zijn de afleverkosten bij leverancier BD-Totaal 6,50 euro exclusief BTW bij een bestelbedrag van 400 euro exclusief BTW of hoger. Bestel je voor een lager bedrag, dan betaal je (veel) meer aan afleverkosten. Minder bestellen kan dus, maar is vanwege de hogere afleverkosten niet aan te raden.
    Als je bestelt bij leverancier Udea zijn de afleverkosten 6,50 euro exclusief BTW, maar dit kan alleen vanaf het minimum bestelbedrag van 600 euro exclusief BTW.
  • Wanneer gaat een bestelling door?
    Als het minimum inkoopbedrag is gehaald. Je kunt het minimumbedrag voor jouw Bioclub zelf aanpassen. Bestel je bij leverancier BD-Totaal, dan adviseert Bioclub om voor minimaal 400 euro per keer te bestellen, dan zijn de leverkosten het laagst. Je kunt bij leverancier Udea alleen meer dan 600 euro exclusief BTW bestellen.
  • Moet ik meerdere keren per jaar bestellen?
    Nee, dat is niet verplicht, maar aan een eenmalige bestelling werkt Bioclub niet mee, omdat de website is opgericht om het structureel doen van biologische boodschappen voor zoveel mogelijk mensen te ondersteunen.
  • Wat kost bestellen op Bioclub.nl?
    Bioclub.nl rekent 1% van de omzet van een club als servicekosten. Hiervoor ontvangt de beheerder van elke Bioclub 1x per jaar een factuur.

Levering

  • Worden de boodschappen thuisbezorgd?
    De boodschappen die je met je Bioclub bestelt worden op een door jullie gewenste centrale plek geleverd, waar de Bioclubleden de boodschappen kunnen ophalen.
  • Wie levert de artikelen?
    Bioclub.nl is niet de leverancier van de goederen. Je bestelt de goederen via Bioclub.nl bij leverancier groothandel BD-Totaal of Udea.
  • Hoe verloopt de levering?
    • De dag vóór de levering ontvang je per e-mail een leverbon van de leverancier.
    • Je zorgt ervoor dat iemand op het afleveradres en aflevertijd aanwezig is om de levering in ontvangst te nemen.
    • Je controleert de levering en tekent de leverbon.
    • Van tevoren kun je bij het plaatsen van de bestelling aangeven of de chauffeur wil bellen dat hij/zij er aan komt. Je kunt ook vragen of de rolcontainers direct bij levering weer retour kunnen. Zorg dat je een goed bereikbaar afleveradres hebt, waar je ook een flink aantal veilingkratten (tijdelijk) kan opslaan.
  • Kan ik elke dag geleverd krijgen?
    Nee, de leverancier geeft aan op welke dag van de week de levering plaatsvindt. Op feestdagen kan de standaard leverdag afwijken.
  • Waarom verschillen de prijzen op de factuur soms met die van mijn bestelling?
    Een groothandel bepaalt de verkoopprijzen van sommige goederen per dag, afhankelijk van de inkoopprijzen op de (inter)nationale markt. Omdat die prijzen op de dag van levering anders zijn dan de dag van bestelling kan er een verschil op de factuur te zien zijn.
  • Hoe betaal ik?
    Na levering van een bestelling verzend je met een druk op de knop de rekeningen. Alle Bioclubleden ontvangen via e-mail een factuur met jullie eigen rekeningnummer. De leden betalen hun eigen factuur. Als beheerder controleer je of iedereen de juiste factuur heeft voldaan. Het is mogelijk om bankafschriften te importeren.
  • Hoe kan ik als beheerder een hogere prijs berekenen?
    Als beheerder heb je twee mogelijkheden om zelf extra inkomsten te genereren of een spaarpotje op te bouwen voor toekomstige kosten. Je kunt de standaardcontributie van 1% verhogen. De contributie is altijd zichtbaar op de factuur. Je kunt er ook voor kiezen voor een onzichtbare prijsopslag per artikel. Dit kan via de instellingen van je club.
  • Waarom is het verstandig om een borg te vragen aan leden?
    Om rekening te houden met statiegeld, onvoorziene kosten en trage betalers is het verstandig om eenmalig een borg te vragen aan elk lid. Reken op 75 euro per lid of hoger naargelang het verwachte inkoopbedrag hoger is. Dit doe je onder Instellingen. In de uitnodigingsmail aan een nieuw lid wordt gevraagd om deze borg dan te betalen. Na beëindiging van het lidmaatschap van het lid stort je deze borg terug als alle rekeningen betaald zijn.
  • Hoe wordt het statiegeld verwerkt?
    Statiegeld op kratjes en flessen worden betaald en voorgeschoten door uw club. Leden worden verzocht het statiegeld weer terug in te leveren bij de volgende bestelling. Beheerders kunnen eventueel statiegeld ook toewijzen aan een lid.
  • Wat moet ik doen aIs een artikel niet of verkeerd geleverd is?
    Neem binnen 24 uur na levering contact op met je leverancier BD-Totaal of Udea.
  • Hoe retourneer ik een artikel?
    Neem contact op met je leverancier BD-Totaal of Udea. Je ontvangt een retourbon en kunt het artikel (onder voorwaarden) de volgende bestelling laten terugnemen.

Voorwaarden

Start je eigen bioclub

Ja, ik start mijn eigen bioclub